lördag 22 augusti 2009

Ella på akuten

Så har Ella varit på akuten för första gången i sitt liv. Igår hade vi planerat in en shoppingdag på stan, men vi fick ändra våra planer totalt när vi blev tvungna att åka med Ella till akuten. Marcus höll på att mata Ella, jag förberedde avfärd, och upptäckte att hon hade ett hårstrå runt en av sina små tår. Hon hade föregående dag haft ett virat runt fingrarna, som jag blivit tvungen att klippa bort för att vi skulle få bort det. Det här hårstrået satt iaf virat runt hennes fjärde vänstertå (intill lilltån) och var inte lika lätt att bli av med. Jag vet fortfarande inte hur hon burit sig åt för att tvinna det runt tån, men det satt ordentligt åt och ingen av oss kunde hitta någon ände på det. Vi försökte få bort det på alla sätt men det satt envist kvar. Tillslut trodde jag mig ha fått bort det, men var inte säker. Tån var ordentligt röd och svullen och det gick ett jack runt om hela där strået satt/suttit. Vi ville inte ta några chansningar utan la allting annat på is och åkte in till akuten. Det var inte så många i väntrummet och vi fick ganska snart komma in till en sjuksköterska. Jag tror att han tyckte vi var bra konstiga som kom till akuten för en sådan ”småsak” som ett hårstrå, men ändrade snabbt ton efter att själv under en bra stund ha försökt få bort det utan resultat och sa att kirurgen fick titta på det.
Efter ytterliggare en stund i väntrummet blev vi eskorterade till ett eget rum med förklaringen att doktorn skulle komma snart. Jag vet att alla har olika definitioner på hur lång en ”snart” är, men aldrig har jag tidigare varit med om att det är samma som två timmar!
Det var iaf vad vi fick vänta innan en ny sköterska kom in och tittade på Ellas tå innan läkaren slutligen kom. Verken jag eller Marcus fick något gott intryck av honom, man säger ju att första intrycket är avgörande, och han försvann iväg nästan direkt. Efter att ha sovit till och från under ”snart-tiden” var Ella nu hungrig och började bli ordentligt upprörd.
Läkaren kom tillbaka tillsammans med en annan läkare som vi fick ett betydligt bättre intryck av. Medan Marcus kilade iväg för att värma mat till Ella undersökte läkare nr 2 Ellas tå. Han hade ett par förstoringsglasögon och en mycket avancerad pincett, men kunde inte hitta något. Jag fick instruktioner om att återkomma om det inte blev bättre eller om det blev värre under helgen.
Vi matade Ella och åkte sedan hem. Fast vi tog en omväg om babyaffären för att köpa en leksak till Ella för att hon varit så duktig. Ingen skallra, speldosa, nalle osv. föll henne dock på läppen och istället kom vi därifrån med en babysitter. Den var lite dyrare än en skallra men det hade hon förtjänat + att vi slog två flugor i en smäll då vi enligt mig behövde en sitter.



Ellas skadade tå (suddig bild)
Ella i sin nya sitter
Idag ser tån bättre ut, men hon får ändå ha strumpa på sig för att inte få in smuts i såret.
Ellas "bandage"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars lilla Ella! Men hon ordnade ju med så att det blev en sitter till henne iaf. Bra gjort Ella! kram till er alla från en förkyld mormor

Allt om R! sa...

Hoppas att det fortsätter att bli bättre! Jag tyckte att ni gjorde helt rätt som åkte in till akuten. Kram!