tisdag 13 oktober 2009

Vaccinering

Igår var Torsten på sin ”årliga” vaccinering. Bättre sent än aldrig får man väl säga då den egentligen skulle varit i maj/juni. Men då hade vi lite annat att tänka på och sen har det varit kombinationen inte haft tid och glömts bort.
Men nu är det iaf avklarat och mitt dåliga samvete över att han kommit så mycket i skymundan de här fyra månaderna kan lätta lite. Kan inte vara lätt att gå från att alltid ha fått all uppmärksamhet till att vara den som får minst. Mest märks det på att han oftast ser ut som en ”gatuhund” istället för en stor vit bomullstuss, som han brukade och egentligen ska göra.
Jag bad dem även kolla hans öron då han haft problem med dem en tid och jag oroade mig för att han fått skabb. Det visade sig vara en invasion med svamp. Och då pratar vi inte kantareller utan en jästsvamp som tydligen finns hos alla hundar, men som hos vissa tar över om man inte håller efter den. Torsten har alltid haft problem med den på ställen där han blir fuktig ofta, främst tassar och runt ögon och munnen, och blir då röd istället för vit. Innan Ella var jag noga med att sköta honom, borstning varje dag och genomkamning och bad varannan vecka, men nu finns inte den tiden. Istället har vi vid några tillfällen lämnat iväg honom på trimning, trots att man inte ska trimma bologneser. Jag har då trott/litat på att trimmaren även har tagit håret i öronen på honom, men det hade hon tydligen inte så det var rena paradiset för svampen, fuktigt och mörkt, så den har bosatt sig där. Som tur är går den att få bukt med. Jag köpte en vätska jag ska droppa i hans öron och massera in en gång om dagen. Jag köpte även ett särskilt schampo, som motverkar svampen, för hans tassar.
Sen ska det beställas tid för trimning


.
Min lilla "gatuhund"

0 kommentarer: