tisdag 20 oktober 2009

Samsovande farligt?

Enligt en ny engelsk studie så ska samsovande med ditt barn öka risken för plötslig spädbarnsdöd. Skitsnack, säger jag, för jag lägger inte att kväva sitt barn under kategorin plötslig spädbarnsdöd. Vid plötslig spädbarnsdöd finns ingen förklaring till varför barnet dör. Det kan vara fullt friskt, men så slutar det att andas, hjärtat bara stannar eller något annat förknippat med att dö. Ingen vet varför barnet dör och man kan inte förhindra det. I Sverige är definitionen "Plötslig död under spädbarnsåret som inte kan förklaras efter genomgång av klinik, omständigheterna vid dödsfallet och obduktion."
Om man rullar över sitt barn, mosar och kväver det så är det klart att barnet dör. Det finns en förklaring - det är ditt eget fel!
Ella har sedan dag 1 sovit hos mig och det har fungerat hur bra som helst. I början låg hon på min mage, sen blev det vänsterarmen och nu vid sidan om. En kort period låg hon mellan oss, men till skillnad från mig, som vaknar som jag somnar, så ligger inte Marcus stilla när han sover och han har ingen inbyggd ”varningsklocka”, så efter att jag en natt vaknade med ett ryck och såg att han var på väg att rulla över lilla Ella, har hon flyttat över till min vänstersida igen. Att detta resulterar i att hon stjäl min säng och jag inte får sova är ett billigt pris för att hon ska vara trygg.
En tredjedel av fallen som undersöktes i studien var dessutom alkohol och/eller drogpåverkade. Jag ställer mig frågan: Ska man ha barn om man tar droger?
Jag kanske kan kallas ”präktig” men jag tycker inte att man ska dricka heller när man har små barn. Och att dricka och röka under själva graviditeten ska vi inte tala om. Det får bli en diskussion för ett annat tillfälle…

Länk till en av artiklarna: http://www.alltombarn.se/barnhalsa/1.29085

3 kommentarer:

Allt om R! sa...

Jag tror det finns en risk att barnen blir för varma om de samsover och det kan leda till psd. Jag fick rekommenderat att Rufus ska ha sin egen kudde och täcke när han sover i vår säng. Men jag tror att det är bra för barn att sova nära föräldrarna, det är tryggt. Och jag håller fullständigt med dig om alkohol och droger! :)

Amanda & Oscar sa...

Nej samsovande i sig är ju inte farligt. Oscar har också sovit bredvid mig sen han föddes. Det känns tryggast! :) Det är inte ett dugg präktigt ;)

Anonym sa...

Klart det kan ÖKA risken för psd, men inte att alla barn som samsover dör.
Samma sak som om du äter 500g chips varje dag i 5 år så får du cancer. Därför "kan du få cancer av chips"..
Men ja, det säger ju en del om exakt HUR farligt det är egentligen=)