fredag 9 oktober 2009

Ellas välkomstfest

Söndagen den 27 september samlade vi släkt och vänner på Villandsgården för att välkomna Ella till livet, vår familj och släkt och vänners gemenskap.
Vi hade tänkt börja med att prata lite, men eftersom Marcus hade glömt sin fusklapp hemma och var tvungen att hämta den fick gästerna börja med att mingla. Hedersgästen, Ella, som inte hade sovit på hela dagen somnade tio minuter innan de första gästerna anlände.
När Marcus kom tillbaka började vi följa vårt planerade program. Jag började med att berätta vad Ella heter och varför vi valt dessa namn, samt deras härkomst och betydelse. Därefter presenterade Marcus Ellas fadder, berättade vad fadderansvaret innebar och lämnade över ett fadderbrev som bevis på detta hedersuppdrag.
Jag fortsatte med att läsa en dikt för Ella som jag började skriva på BB och som sammanfattar lite av det jag känner. Denna följdes tätt ut av ett välkomsttal till Ella, där jag hälsade henne välkommen till livet och till oss.
Talet skulle ha följts av en avslutande skål för Ella, men eftersom vi i stressen och kaoset hade glömt bort dricka, fick det istället bli ett fyrfaldigt leve.
Ella som hade min gamla dopklänning hade blivit ordentligt varm och jag tog med mig henne för att byta om till en svalare utstyrsel, medan gästerna fick börja inmundiga tårtan.
Jag gav Ella mat och fick sedan själv smaka på tårtan, som var mycket lyckad. Vi hade tydligen haft tur med bagare/konditor.
Efter att alla hade tagit för sig rikligt ut av tårta och kakor, var det dags för presentöppning. Ella fick många fina presenter som hon kommer att ha nytta och glädje ut av i framtiden.
Men precis som alltid så går klockan extra fort när man har trevligt och det var snart dags för första gästerna att bege sig av hem. Och när en går följer snart alla andra efter.
Till slut var det bara jag, Marcus, Ella och min mamma kvar, som skulle städa undan.
Ella var ordentligt trött, förutom några korta stunder hade hon inte sovit någonting på hela dagen och slocknade som ett litet ljus när vi kom hem och jag la mig i sängen med henne.
Hennes mamma och pappa kände också hur luften gick ur dem och det fick bli rester till middag.

Vi tackar alla våra gäster för att ni ville närvara och för de fina presenterna. Vi önskar att ni vill dela med er av de bilder ni tog, då vi själva inte hade några direkta möjligheter att fotografera.


Hedersgästen tar en tupplur
Presentbordet

Den goda tårtan

De stolta föräldrarna


Ella med fadder Jonas

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själva för att vi fick vara med och fira er lilla Ella. Allt var så fint ordnat med vackra handgjorda dekorationer.
Ellas fadder verkade vara en jättetrevlig kille.
Kramar från Ellas mormor o morfar.