onsdag 10 juni 2009

BVC-besök och amningsstrul

I dag var barnmorskan från bvc här för att titta på Ella. Fast svärmor och jag är överens om att dessa första hembesök som bvc gör mest är för att se vilken hemmiljö som barnet har. Allt var iaf bra med vår lilla älskling. Hon hade gått upp sedan utvägningen vid BB och väger nu 3440 g. Bm hjälpte mig även med att försöka få Ella att ta bröstet igen. Har haft problem med amningen sen BB. Ella är en ”tungsuttare” vilket gjorde att hon inte tog bröstet ordentligt utan sög bara mest på vårtan. Det i sin tur resulterade till att mina bröstvårtor blev så såriga att det till slut inte gick att amma för att det gjorde för ont. Istället fick jag pumpa ut mjölk och ge henne med flaska. Något som fungerade bra fram till det i söndags kom röd mjölk. Enligt BB och bm så är det vanligt och inget som är farligt. Men jag tycker att det är en sak att barnet får det direkt från bröstet och man är ovetande/inte ser det, men jag kan inte med gott samvete medvetet ge blodig mjölk till mitt barn – hon är ju ingen vampyr! Vi tog då till ersättning som en sista utväg för att komplettera bröstmjölken, något som vi fortsatt med även efter att mjölken slutat vara blodig. Resultatet av pumpningen har blivit att Ella har blivit bekväm och tycker det är för mycket jobb att amma vid bröstet. Med flaska kommer ju maten utan att hon behöver anstränga sig. Jag ska försöka få henne att återgå till bröstet men det lutar åt att jag får fortsätta att pumpa. Det är lite omständligare och tar lite tid men det viktigaste är att Ella är nöjd och mår bra. Bröstmjölken med mina antikroppar får hon ju ändå oavsett om det kommer direkt från bröstet eller om det tar omvägen via en flaska.

0 kommentarer: