måndag 20 april 2009

Detta har hänt...

Jag har inte varit så pigg på att uppdatera bloggen den senaste tiden så därför får det bli en sammanfattning av vad som har hänt.

Påsken kom och gick utan att vi berördes speciellt mycket av den. Vi hade besök av kamrater på långfredagen, var hos Marcus föräldrar på påskdagen och hos mina på annandag påsk.
Dessförinnan, på skärtorsdagen, var vi inne på förlossningen. Jag hade läckt konstant sedan tidiga morgonkvisten och misstanken fanns att det var fostervatten som hade börjat sippra ut. De var hur goa och trevliga som helst där inne. Först fick jag ligga med en CTG och sedan blev jag undersökt. Läkaren kunde inte se några klara tecken på läckage, men sa att möjligheten ändå fanns och att jag skulle ta det lugnt och återkomma om det inte slutade. Jag fick inte gå så i flera veckor.
CTG: n + ultraljud visade dock att Grodan bara mådde bra och att hon hade gott om fostervatten att bada i.
Vi åkte således hem för att få lite mat i våra kurrande magar. Precis när vi skulle till att sätta oss ner och äta ringde de från sjukhuset och bad oss kom in igen någon gång under kvällen innan vi gick och lade oss. Sköterskan försäkrade att jag/vi inte behövde oroa oss och att det bara var läkaren som ville ha lite mer tid från CTG :n, men självklart blev man orolig. Tänk om läkaren hade sett något på CTG: n som inte var som det skulle trots allt. Vi kasade in igen och den här gången fick jag ligga lite extra med apparaten och läkaren blev nöjd med vad han fick se och vi fick åter åka hem. Grodan mådde bra och det hade trots allt inte varit något att oroa sig för. Barnmorskan förklarade det med att läkaren hade varit nöjd tidigare till 90% men att det inte hade räckt. Vissa nöjer sig med 90% medan andra vill vara 110% säkra. Jag/vi ser det som enbart positivt att vår läkare var av den andra sorten.
Läckaget har dock inte slutat, men vi har tid hos bm imorgon och då ska jag prata närmre med henne om det.

Jag har fått svåra problem med min ischias – kan knappt gå. Mitt vänsterben är helt borta emellanåt.
Detta blev det slutliga avgörandet på att jag från och med nu stannar hemma och vilar. Egentligen skulle jag haft VFU denna och nästkommande vecka, men när man knappt kan gå så är det inte så lätt att hoppa och studsa rundor.
Jag ska ringa till försäkringskassan under dagen och reda ut vad som händer härnäst med sjukskrivning och CSN.

Jag har blivit ett år äldre. Fyllde 24 år i torsdags. Kan inte påstå att jag känner någon direkt skillnad. Det slog mig dock redan på morgonen den dagen att mina födelsedagar aldrig mer kommer att bli som de har varit. Nästa år kommer vi ha ett litet barn...
I år blev det iaf som traditionen föreskriver frukost och paket på sängen. Av Marcus fick jag ett samlingsobjekt från Teddykompaniet i form av ett piratskepp som jag länge eftertraktat. Min samling börjar verkligen arta sig och jag vet inte riktigt var jag ska göra av alla kramdjur.

Förberedelserna inför Grodan har tagit fart på allvar. Barnkammaren börjat ta form och vi har beställt alla stora/dyra saker såsom inredningen till bk:n, vagnen och bilbarnstolen.

Min kusin har blivit pappa. I fredags morse plockades hans lilla son ut med planerat kejsarsnitt. Ryktesvägen har jag hört att han ska heta Lukas/Lucas och att han trots att han togs ut för tidigt ändå var rätt så stor (nästan fullvuxen), i runda slängar 3500 g och 47 cm lång.

Vi har börjat flyttstäda lägenheten! Nu är det bara två veckor kvar till den inte längre är vårt problem. Den siste april skrivs de slutliga papperna på.
Marcus och jag åkte dit i går vid lunchtid och tömde det sista samt började städa. Mamma anslöt sig till oss ett par timmar senare.
Nu är det bara ett par fönster, golven och badrummet kvar.

0 kommentarer: