måndag 30 mars 2009

Profylax

Eftersom jag har bestämt mig för att jag vill ha en så naturlig förlossning som möjligt utan epiduralbedövning och liknande medicinska smärtlindringar har Marcus och jag valt att gå en kurs i profylax. I går var vi nere i Lund på första utav två tillfällen. Det andra och sista är på söndag. I går fick vi lära oss mycket om andningsteknikerna och nästa gång blir det mer vad han som partner kan göra, lite massagetekniken m.m.
En del menar att ”du har ju lustgas också” och att man kan kombinera profylax med det. Men jag har fått lustgas tidigare och vet hur jag reagerar – jag blir alldeles groggig och är ute och flyger tefat!
Jag vill vara vid mina sinnens fulla bruk när vår dotter kommer till världen.
Jag hoppas, och tror, att jag för första gången i mitt liv kommer ha glädje av det helvete jag genomlidit en gång varje månad de senaste tio åren. Även om smärtan antagligen kommer vara ännu värre, hur det nu är möjligt, så tänker jag ta mig igenom den. Och den här gången får jag iaf något för det!

2 kommentarer:

Sara sa...

oj oj oj Sandra. Du vet ännu inte vad smärta innebär, men det blir du snart varse. ;)

Anonym sa...

Det är inga problem med förlossningen, visst gör det ont, men det går över och man glömmer det fort. Jag har inget minne av varken Emils eller Mathildas förlossning mer ´än att det gick fort. Det är en helt otrolig upplevelse när väl flickan/pojken ligger på din mage. Inget man glömmer i första taget. Kör i tid bara så du slipper vara med om samma sak som jag. Din svägerska