onsdag 11 mars 2009

Glukosbelastning

Idag på förmiddagen var jag hos bm för att ta reda på/utesluta om jag har fått gravditetsdiabetes. Jag var på plats redan klockan 08:00, hungrig som ett troll eftersom jag inte fått äta eller dricka något sen midnatt.
Jag fick dricka en sockerlösning, slank ner utan problem och smakade riktigt gott. Den påminde mig om den ”sockerdricka” som jag själv gjorde av kallt vatten och strösocker när jag var liten.
Därefter gjordes de vanliga kontrollerna, med vägning, blodtrycksmätning, lyssnade på Grodans hjärtljud osv. Den här gången mättes även magen för första gången. Jag följer kurvan exakt och alla prover var som vanligt bra.
Tillsammans med två andra blivande mammor fick jag sen se lite film i ett avskilt rum. De handlade om allt från första tiden när man kommer hem från BB med sin lilla bebis, första amningen på BB och till att ha barn i bilen och den säkerhet som gäller.
Två timmar efter sockerlösningen tog bm blodprov i fingret och gjorde det slutliga provet. Alla mina värden var bra och jag har ingen diabetes eller ökad risk för det. Skönt att veta. Mitt järnvärde var också bra och således kan jag fortsätta precis så som jag gjort hittills.
Efteråt åkte jag raka spåret hem och lagade pannkakor till mig och Grodan.

0 kommentarer: